ГУРТОПРАВЦІ - спільний мистецький проект етномузиколога і етноспівачки Ірини Клименко і знаного кобзаря Тараса Компаніченка.
За три роки дружби-співпраці Гуртоправці можуть похвалитися:
- виступами на фестивалях у Латвії (2003), Швейцарії (Базель 2004), Литві (2005), Естонії (2005) і, звичайно ж, в Україні (Органум-2003, Київська Русь-2004, Країна мрій-2004, 2005),
- кількома аудіопроектами, в яких виступили ініціаторами ("Зберімося, роде", "Ой давно-давно"),
- обрядово-містичним дійством "Галина та Василь або Пісенний життєпис Адама і Єви", яке з 2005 р. йде на камерних театральних сценах Києва.
- виступами на фестивалях у Латвії (2003), Швейцарії (Базель 2004), Литві (2005), Естонії (2005) і, звичайно ж, в Україні (Органум-2003, Київська Русь-2004, Країна мрій-2004, 2005),
- кількома аудіопроектами, в яких виступили ініціаторами ("Зберімося, роде", "Ой давно-давно"),
- обрядово-містичним дійством "Галина та Василь або Пісенний життєпис Адама і Єви", яке з 2005 р. йде на камерних театральних сценах Києва.
"У 2002 р. ми об'єднали надбання своїх багаторічних студій над традиційною музикою різних теренів України, запросивши до спільного музикування молодь, небайдужу до ідеї відродження правдивого українського мистецтва. До мого 20-річного досвіду досліджень і реконструкції автентичної сільської музики Тарас Компаніченко вніс свіжий для фольклористичних груп "селянської орієнтації" струмінь світської шляхетської культури XVII-XIX ст., збудувавши місточок до європейських побутових музичних традицій.
Наш проект відкритий для різних учасників - і досвідчених співаків, як Олена Гончаренко, Сусанна Карпенко, Олег Бут, і зовсім молодих, захоплених першими спробами неаранжованого народного співу.
Головне, щоб кожен знаходив у старовинних піснях співзвучні йому емоції.
Дівчата й хлопці можуть позалицятися і водночас подражнитись, використовуючи традиційні купальські передирки (треки 6-8), гуртом помріяти про щасливе заміжжя (11, 12) та порепетирувати весільний репертуар до майбутнього шлюбу (18, 19).
Той, в кого "розкололось серце" від нещасного кохання, зможе на повний голос виспівати свою тугу в багатоголосних лівобережних баладах (1, 10, 23) або ж прозорій ліриці Полісся (треки 2, 16) чи щемливому романсі (15).Особи, чиє існування обтяжене родинними непорозуміннями, мають чудову нагоду висловити докори чоловікові, свекрусі чи іншим родичам, звернувшись до текстів пісень 13, 14, 17, 20.
Для тих, хто замислюється над історією Вітчизни, переймається філософськими проблемами, близькими є поезії високого стилю про життя і смерть (загибель гуртоправця-пастуха в далекій дорозі - трек 5, смерть козака на бранному полі - трек 24), алегоричні розмірковування про долю України (3, 4), естетика християнського смирення (25).
Звичайно ж, привабливими для всіх гуртоправців є танці і приспівки (9, 21, 22) - цнотливо-кокетливі в устах неодруженої молоді й забарвлені гумористично-еротичними мотивами у старшого товариства.
Репертуар для співу знаходимо найбільше у власних поїздках українськими селами, доповнюючи його записами з музичних архівів. Улюблені терени - Прип'ятське Полісся, Переяславщина, Сіверщина, Слобідщина.
Музичний матеріал треків 2, 6-9, 12, 13, 15, 16, 19, 22, 24 записано в експедиціях Іриною Клименко, треків 5, 10 - Оленою Гончаренко. Пісні зі славетного с. Крячківка (треки 1, 14, 17, 20, 21, 23) реставровано Іриною Клименко, Сусанною Карпенко за автентичними версіями різних років.
Фонограми пісень 3, 11, 18 знайдено в музично-етнографічних архівах Києва (НМАУ), Львова (ЛДМА, запис Ю.Рибака), Сум (ОЦНТ).
Твори 4, 25 анімовано з опублікованих нотацій Тарасом Компаніченком.
Намагаючись зберегти локальну музичну стилістику творів, ми дозволили собі трохи пофантазувати - прикрасити побутовий романс скрипковою партією (16), уявити себе подорожуючими чумаками чи гуртоправцями (5).
Всього в аудіопроекті Гуртоправців взяли участь 14 людей, яким хотілося злучити в одне ціле тепло душі і багатство уяви, знання традиційної культури і мистецьку вправність.
Ірина Клименко, канд. мистецтвознавства,
завідувач Лабораторією музичної етнографії
Національної музичної академії ім. П.Чайковського
завідувач Лабораторією музичної етнографії
Національної музичної академії ім. П.Чайковського
Немає коментарів:
Дописати коментар